Kislány a nagybőgőnél
Esperanza Spalding koncertje - 2009 január 26., Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Már 2006-ban lenyűgözte a budapesti közönséget, amikor a MOL Jazz Fesztiválon lépett fel zenekarával. Akkor még inkább mint cirkuszi látványosságra voltak rá kíváncsiak az egybegyűltek. A két és fél évvel ezelőtti koncert után maradt bennem hiányérzet: úgy éreztem, Esperanza Spalding lenyűgözően tehetséges színpadi jelenség, de még nem zenél. Most viszont már szemernyi hiányérzetem sem volt.
Ha az ember arról hall, hogy létezik egy igen csinos, 24 éves hölgy, aki nagybőgőzik, énekel és saját zenekart vezet, menten produceri agyafúrtságot sejt a háttérben. Persze, a digitális hangtechnika sok mindenre képes. Aztán az élő koncerten minden kiderül: a magas fokú muzikalitásra, a varázsos személyiségre, egy egész zenekart dinamizáló, egyre magasabb szárnyalásra késztető egyéniségre nincsen recept. Az sem lehet előre borítékolt, hogy a többirányú zenei adottsággal, mint lehetőséggel tud majd élni gazdája; ahhoz is tehetség kell, hogy különös képessége ne gyötörje, feleméssze birtokosát, hanem paripaként vágtathasson általa előre. Ez a hölgy ennek a tehetségnek is birtokában van.
Legtöbb megmozdulása alapján Esperanzát játékos alkatnak gondolhatjuk, akinek fontos a humor és a vidámság. Például nyakába akasztja a basszusgitárt, majd mikor bekonferálja Milton Nascimento Ponta de Areiráját, beugrik neki: ja, ehhez a számhoz nem is basszgitár kell, hanem bőgő – erre jót mosolyog magán, majd hangszert cserél). Mindemellett drámai atmoszférát is tud teremteni. Nem csak díszít szépen ívelt dallamaival, súlyt is képes fogni a hangja. Ez jelzi: valódi művésszel van dolgunk.
Bércesi Barbara
.