A Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint duó május végén erdélyi turnéra indul. Fellépnek Marosvásárhelyen, Sepsiszentgyörgyön, valamint a Kolozsvár közelében megrendezett Várkert Fesztiválon. A közelmúltban Vandad Kashefi filmrendező Veronika két élő előadását is rögzítette az Anormal Sessions számára. Az énekesnő berlini lemezbemutatójáról készült felvétel szintén látható már a YouTube-on.
A Magyarországra már szinte hazajáró Chris Potter május 18-án két koncertet ad (este 7-kor és 9-kor) a Budapest Jazz Clubban. A szaxofonos ezúttal nem magyarokkal, hanem saját együttesével játszik. Műsorának gerincét nyilván vadonatúj albumának, a The Dreamer is the Dream című ECM-lemeznek az anyaga szolgáltatja majd. A CD-n hallható együttesben David Virelles (zongora), Joe Martin (bőgő) és Marcus Gilmore (dob) vesz részt.
A „Vakrepülés”, azaz a Blindfold Test az amerikai Down Beat magazin által meghonosított zenehallgatási próba, illetve játék. A „Vakrepülés”-ben részt vevő jazzmuzsikusnak különböző zeneszámokat kell kitalálnia, véleményeznie, értékelnie, s esetleg a felvételeken hallható muzsikusokat beazonosítania. Az értékelés hagyományosan csillagokkal (*) történik. Az öt csillagos felvétel kiváló, az egy csillagos értékelhetetlenül rossz. A játékot megelőzően a muzsikus semmilyen információt sem kap az egyes zeneszámokról.
Most Deseő Csabával Vakrepült Máté J. György.
Épp hatvan esztendeje, 1957. május 6-án jelent meg Miles Davis Miles Ahead című albuma a Columbia Records gondozásában. A Birth of the Cool felvételei óta ez volt a trombitás első közös lemeze Gil Evansszel. A Miles Ahead a Third Stream stílus egyik klasszikusa: az itt hallható zenében keveredik a jazz, az európai klasszikus zene és a világzene. Davis minden számban szárnykürtön játszik. Az album tíz számát Evans szvitté formálta, úgy, hogy az egyes „tételek” között nincs átmenet. Természetesen kivételt jelentett az LP-változaton az A oldal utolsó száma. Davis elégedetlen volt az LP eredeti borítójával, melyen egy fehér asszony látható egy gyerekkel egy vitorlás fedélzetén. A lemez későbbi borítóján a trombitás látható zenélés közben.
Március 27-én, hetvenhat éves korában elhunyt Arthur Blythe altszaxofonos, akit „szelíd free” játéka, egyenletes vibratója és szerzeményeinek dinamikája a kortárs jazz élvonalába emelt. Játszott többek között Mose Allison, Lester Bowie, Jack DeJohnette, Gil Evans, Chico Freeman, Chico Hamilton, Julius Hemphill, McCoy Tyner és James “Blood” Ulmer oldalán, és több mint harminc saját lemezt is kiadott. Blythe sose büszkélkedhetett a mainstream szaxofonosok sikerével – ebben játékának free gyökerei megakadályozták.
1940. július 5-én született Los Angelesben. Iskolás korában kezdett szaxofonozni. Korai stílusát az otthon hallott Earl Bostic- és Johnny Hodges-lemezek befolyásolták. Tizenévesen főként blues-zenekarokban tűnt fel, majd tizenkilenc éves korában hazatért szülővárosába, ahol Horace Tapscott vonzáskörébe került. Első lemezfelvételét is Tapscottal készítette 1969-ben. 1974-ben New York-ba költözött, ahol kezdetben sidemanként élt, például Chico Hamilton és Gil Evans foglalkoztatta. “Black Arthur Blythe”-nak nevezte magát, természetesen társadalompolitikai okokból. Ekkoriban kezdett szabadabb zenét játszó együttesekben is fellépni (Julius Hemphill, Lester Bowie, Steve Reid). 1976-ban alapító tagja lett a World Saxophone Quartetnek (a másik három tag: David Murray, Hamiet Bluiett, Julius Hemphill). A zenekar improvizatív a cappella muzsikát játszott alkalmi vendégekkel. Egy idő múlva Blythe kivált a zenekarból, de alkalmilag vissza-visszatért. 1977-ben készítette el első saját lemezét az India Navigation label számára. Szextettjében helyet kapott mások mellett Abdul Wadud csellista és Bob Stewart tubás. 1978-ban a Columbia szerződtette, ahol hagyományosabb összeállítású együttessel készített felvételeket. Közben részt vett Jack DeJohnette úttörő Special Edition lemezének munkálataiban. Saját Lenox Avenue Breakdown albumán James Newton fuvolista is játszott a szupergroupnak nevezhető összeállításban. Egészen 1989-ig maradt a Columbiánál, majd kisebb labeleken jelentek meg produkciói. Sokat koncertezett Európában. Székesfehérváron is fellépett egy éjféli koncerten, mintegy tizenöt évvel ezelőtt.
A Dave Lisik és Eric Allen szerzőpáros jegyzi az 50 Years at the Village Vanguard: Thad Jones, Mel Lewis and the Vanguard Jazz Orchestra című új, 328 oldalas monográfiát, mely a modern jazztörténet egyik vezető nagyzenekarának történetét dolgozza fel. A hiánypótló kiadványban több mint 500 fotó is található: ezek egy részét korábban még sehol se közölték, úgyhogy a közönség most láthatja őket először. A kötetben megszólaltatják a nagyzenekar egykori és jelenlegi tagjait is.
Június 23-25-én ünnepli harmincadik születésnapját az indianai Elkhart jazzfesztiválja. Az Elkhart Jazz Fest háromnapos eseménysorozatán több mint száz fellépőre számítanak hét színpadon. A fesztivál sztárjai között találjuk a Ramsey Lewis Quintetet, a Ben Folds & The Elkhart County Symphony nevű zenekart, valamint a Terence Blanchard & the E Collective-et. Elkhart egyébként nem az 1987-ben először megrendezett jazzfesztivállal vált az amerikai zenetörténet fontos helyszínévé: 1873-ban itt élt C. G. Conn üzletember, aki ifjúkorában kornettozni tanult, majd hangszergyártó céget alapított az indianai városban. A Conn hangszergyár lett Elkhart első ipari létesítménye. A cég elsősorban rézfúvós gyártmányairól vált ismertté. Az 1920-as években pedig a szintén elkharti Carl Greanleaf beszélte rá a Kongresszust, hogy a zeneoktatást vegyék fel az iskolai tantárgyak közé. Szintén ő volt az, aki az első amerikai iskolák közötti zenei versenyt megrendezte.
Az idei tavasz talán legkiemelkedőbb jazzhíre, hogy John Scheinfeld rendezésében elkészült a Chasing Trane, vagyis a John Coltrane életét és világát bemutató új dokumentumfilm. A keveset nyilatkozó egykori szaxofonos hangja rossz minőségben maradt ránk, így az egyes szám első személyű Coltrane-nyilatkozatokat Denzel Washington olvassa fel. A filmben természetesen a barátok is emlékeznek a muzsikusra, így Benny Golson veterán tenorszaxofonos.

A Motéma kiadó tavaszi újdonságai közül megemlíthető Charnett Moffett bőgős Music From Our Soul című új albuma, melyen Stanley Jordan, Pharoah Sanders, Cyrus Chestnut, Jeff „Tain” Watts, Victor Lewis és Mark Clark közös zenéje hallható, illetve Gerald Clayton Tributary Tales címet viselő lemeze, melyen a fiatalabb generációkat képviselő művészek kevernek izgalmas stílusmixeket.

A Cuneiform lemezkiadó májusi kínálatában szerepel a svájci The Great Harry Hillman nevű jazz/post-jazz/post-rock együttes albuma, a Tilt. A furcsa zenekarnév egy nagy amerikai atlétának, az 1904-es olimpián több aranyérmet is szerzett gátfutónak állít emléket. Komplex, kifinomult zene sok rockeffektussal.
Harminc éve vannak a színpadon, és úgy zenélnek, mint a harmincévesek - ezt aztán kevesen tudják a Yellowjackets után csinálni! A történet ráadásul még 1977-ig nyúlik vissza, amikor Russell Ferrante billentyűs, Robben Ford stúdiózenekarát erősítette. A dobos ekkor még Ricky Lawson volt, akit 1987-ben váltott William Kennedy, a 'darazsak' zenéjének R'n'B-s, jazzes lüktetéséért felelős ritmusember; s bár jó pár évig távol volt, a harmincadik szülinapra és annak alkalmából megjelent Timeline albumra visszatért csapatához. A legkésőbb csatlakozott tag, Bob Mintzer is idestova huszonkét éve koptatja a négyesfogat bakját; a big band-hangszerelőként, basszusklarinétosként, EWI-játékosként és tenor-, illetve szopránszaxofonosként is párját ritkító muzsikus jóvoltából született számos, mára klasszikusnak mondható Jacket-kompozíció - hogy emlékezetes szólóit ne is említsük.
A Yellowjackets titka nem más, minthogy egyenrangú zenészek összetartó, rokon ízlésű és gondolkodású közösségét alkotják, akik éppoly fontosnak tartják, hogy mindig magas művészi színvonalon alkossanak, mint hogy szórakoztassák közönségüket.
S hogy miért épp Yellowjackets lettek ők? Russell Ferrante úgy meséli, egyszerűen jelezni akarták: zenéjük energikus, csupa életöröm, olyan muzsika ez, ami szúr, mint egy fullánk, pestiesen "üt". Hogy máig mennyire ütősek, a Jazztavasz zárókoncertjén (május 13.) megmutatják!
Harcsa Veronika három-négy éve szinte a semmiből tűnt fel a magyar jazzéletben, és anélkül, hogy befutott zenésztársak „hátszelét” keresné vagy klikkekhez csatlakozna, saját erőből sikerült jelenséggé válnia. Felhívta magára a figyelmet a Budapest Fringe Fesztiválon, és a Művészetek Palotájának 2008-as, első Jazz Showcase tehetségbörzéjén a nemzetközi szakma körében is ő keltette talán a legnagyobb érdeklődést. Első saját zenekara, a Harcsa Veronika Quartet meredek ívű pályáját jellemzi, hogy 2008-ban megjelent első lemezét elképesztő siker övezte Japánban, melynek berobbanását sikeres távol-keleti koncertturnék egész sora követte. Itthon a You Don't Know It's You című CD-jének nyitó szerzeménye, a Too Early volt a rádiók egyik slágere.
A Harcsa Veronika Quartet - mely jelenleg különös módon öt tagot számlál - negyedik lemezének ősbemutatójára a Jazztavasz fesztivál keretében kerül sor május 12-én. Veronika saját dalainak különlegessége, hogy 20. századi és kortárs magyar költők versei adják szövegüket és ihletforrásukat egyaránt; így válik valóra Harcsa Veronika régi vágya, hogy végre magyar nyelven énekeljen rajongóinak. A koncert során Lackfi János szerkesztésében a magyar irodalom modern klasszikusainak válogatott írásai hangzanak el Kulka János előadásában.
A State University of New York-on működő Performing Arts Center ad otthont április 29-én a Sonny Rollins tenorszaxofonos tiszteletére rendezett hangversenynek. Magát az idős művészt is várják a nagy eseményre. A fellépők között lesz James Carter, Ravi Coltrane, Jimmy Heath, James Brandon Lewis és Joe Lovano szaxofonos, Jon Faddis trombitás, David Hazeltine zongorista, Todd Coolman bőgős és Victor Lewis dobos.
Idén is megrendezésre kerül a Tabán fesztivál május 1-jén, és meg is vannak az idei ingyenes buli fellépői.
"A Tabán a Gellért-hegy és a Várhegy közötti dombos terület nagy történelmi múlttal dicsekedhet, emellett a nagy tágas park az 1970-es évektől a hazai könnyűzenei élet egyik meghatározó helyszíne lett. 2017. május 1-jén újra sztárok várják az érdeklődőket!" A rendezvény 14.30-kor kezdődik majd.
"A Fesztivál mára ismét kivívta magának azt a rangot, amelyet a 70-es években jelentett a magyar könnyűzenei életben. A 'nagy öregek' mellett, mindig szerepet kapnak fiatal zenekarok is, ennek hatására a fiatalabb korosztály megismeri az előző generáció zenéjét és a helyszínre kilátogató idősebb korosztály bepillantást nyerhet a mai zenei életbe.
A 2017-es Tabán Fesztivál fellépői:
- Maxisun
- Abaházi Csaba és a MégEgyKör
- Török Ádám és a Mini
- Beatrice
- Bill és Hobo - újra együtt
- Tátrai Band
Az elmúlt években körülbelül negyedmillió ember jött el az ország több pontjáról a rendezvényekre. Mivel a koncertek ingyenesek, anyagilag nem terhelik meg a családok pénztárcáját, így minden érdeklődő részese lehet az igényes magyar élőzenének.
A Fesztivál mindig élen járt az élőzene népszerűsítésében, csak olyan zenekarok, előadók léptek fel, akik élőben játszanak a koncerteken. Ez még abban az időszakban is így volt, amikor a hazai könnyűzenei életben az úgynevezett 'tátogó' zenekarok kerültek előtérbe. Az elmúlt évek tapasztalatait úgy tudjuk összegezni, hogy a térség és a Főváros legnagyobb szezonnyitó, tavaszi eseménye, a Tabán Fesztivál.
Az előadók számára lehetőség, hogy nyilvánosságot kapjon zenéjük, a közönség szempontjából a jó szórakozás mellett fontos, hogy minél többen részesei lehessenek egy ilyen nagyszabású, kulturális könnyűzenei rendezvénynek. Kulturális életünk fontos része, hogy a hazai élőzenét támogassuk, lehetővé tegyük a zene szabadságát és nagy nyilvánosságát, mind az előadóknak, mind a zenekedvelőknek egyaránt."
Április 27-én Snétberger és a Tanítványok címmel a Snétberger Zenei Tehetségközpont tanítványai és tanárai adnak koncertet a MOMKultban. Az idén hatvanéves Snétberger Ferenc által összeállított koncert mindig kiemelt esemény, ahol a központ legtehetségesebb diákjai, legjobb produkciói mutatkozhatnak be. A jegybevétellel is a központ misszióját támogatják.