2014 február elején Yves Robert a francia jazz két alappillérével, Bruno Chevellion bőgőssel és Cyril Atef dobossal adott fergeteges sikerű koncertet az Opus Jazz Clubban. A hangverseny felvételét visszahallgatva a trió tagjai és a BMC-Opus stábja úgy döntött, hogy a koncert anyagát, szerkesztett formában, a BMC Records jazz-sorozatában egy jóval szélesebb közönséggel is meg kell ismertetni. Meleg tónusú, modernista kompozíciók, igen gazdag képzelőerő és elképesztő technikai tudás - hogy csupán néhány fontos jellemzőjét említsük az Inspired címmel nemrégen megjelent lemeznek.
Dominick Farinacci trombitás/zeneszerző a napokban jelenteti meg első albumát saját vállalatánál, a Mack Avenue Recordsnál. A szvitszerűen felépülő Short Stories, noha különböző műfajokat és eltérő generációk zenéit jeleníti meg, a főszereplő lélekben gazdag koncepciója mégis egységessé teszi. Tom Waits, Horace Silver, Dianne Reeves és a Gipsy Kings szerzeményeit saját kompozíciók egészítik ki. Farinacci ráadásul szenzációs kísérőket vett maga mellé: Christian McBride, Steve Gadd, Larry Goldings, Jacob Collier, Jamey Haddad és Gil Goldstein játszik ezen a figyelemre méltó lemezen.
Minden bizonnyal az év egyik legjelentősebb jazzkoncertjére készülnek az A38 Hajón, június 6-án itt lép fel ugyanis Európa talán legfantasztikusabb jazz-zenekara, a Mats Gustafsson vezette Fire! Orchestra. Ez lesz a csapat első koncertje Magyarországon. A kortárs európai jazz egyik leginkább egyedi nagyzenekara, a Fire! Orchestra közel húsz tagja a svéd zenei élet krémjéből állt össze. Vezéregyéniségei a neves Fire! trió tagjai, az A38-on már sokszor járt free-punk szaxofonos, Mats Gustafsson, az ütőhangszeres Andreas Werliin, illetve a basszusgitáros Johan Berthling.
Palotai Csaba tizenegy rövid, szikáran tömör kompozícióval jelentkezik legfrissebb BMC albumán. A Deserter cím kapcsán elhagyatottságra, kietlenségre asszociálhatunk, s a szólóalbum proto-jazz, ambient, noise-pop, blues vagy éppen románcok tarka emlékfoszlányaiból építkező, lecsupaszított, érdes zenéje első hallásra igazolni is látszik ezt. Az újrakezdés jegyében született, legszemélyesebb élményekből fakadó „garázs-jazz” őszinte kifejezésmódja révén mindez mégis valami egészen egyéni, érzelmekben gazdag, egységes, s hallgatóját drámai módon megérintő zenévé érik össze.
A Kwality Records jelenteti meg június 24-én Dan Haedicke gitáros In All the Ways című lemezét. Ez lesz a muzsikus debütáló albuma. Két évvel ezelőtt Haedicke megalakította a DH4 elnevezésű zenekarát, melyben a gitáron kívül trombita, dob és bőgő volt hallható. Az In All the Ways-en is hasonló az összeállítás, azzal a különbséggel, hogy Robert Knowles billentyűs, Sean Schulich fuvolista, valamint Sun Singleton és Tondrae Kemp énekesek egészítik ki a zenekart. Egy számban az altszaxofonos Lakecia Benjamin is szerepel.
Idén is megrendezik a Silicon Völgy elsőszámú zenei eseményét, a San Jose Jazz Summer Festet, melyen 2016-ban fellép többek között a Galactic, Bobby Caldwell, a Funky Meters, a Sérgio Mendes & Brasil '66, Cécile McLorin Salvant és a The Aaron Diehl Trio, a Kermit Ruffins and The Barbecue Swingers, a Miguel Zenón Quartet, valamint Red Baraat. Ahogy azt a felsoroltak neve ígéri, a fesztivál ezúttal is különböző műfajok, így a jazz, a blues, a funk, az R&B és a salsa jegyében szerveződik.
A Budapest Jazz Club júniusi programja
2016.06.01 20:00 LFZE BA Diplomakoncert
2016.06.01 22:30 Wednesday Open Jam: Rafael Mario Trio
2016.06.02 20:30 A Natural System bemutatja: ETÜD vizsgakoncert és gála
2016.06.03 20:30 Harmónia Jazzműhely: Elsa Valle Latin Jazz Syndicate
2016.06.03 22:30 BJC Jam Session: Egri János Trio
2016.06.04 14:00 Magyar Jazz Szövetség - zeneszerzőverseny
2016.06.04 20:30 Port.hu Jazz Est: Balázs József Quintet
Május 11-én nyolcvanhat éves korában New York-ban elhunyt Joe Temperley skót származású amerikai szaxofonos, a Duke Ellington-nagyzenekar, valamint a Jazz at Lincoln Center Orchestra veteránja. Halálát az utóbbi nagyzenekar szóvivője jelentette be, de semmilyen részletet nem közölt. Az 1929. szeptember 20-án született baritonszaxofonos először a brit Humphrey Lyttleton big bandjében tűnt föl, ahol 1965-ig játszott, majd New York-ba ment, és többek között Buddy Rich, Woody Herman és Joe Henderson partnere lett. A Duke Ellington Orchestrát 1974-ben járta meg, amikor Harry Carney-t helyettesítette.
A Universal Music Group (UMG) bejelentette a Verve Label Group megalapítását, egyben kinevezte az új cég elnök-vezérigazgatójának Danny Bennettet, Tony Bennett énekes fiát. A Verve 1956-ban alakult, és idén ünnepli 60. születésnapját. Mint közismert, a lemezkiadó olyan nagyságok lemezei felett bábáskodott, mint Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Stan Getz és Nina Simone. Ma a Verve a UMG kortárs labelje, és előadói között találjuk Andrea Bocellit, Diana Krallt és Mark Knopflert. A The Verve Label Group keretén belül jelennek meg az újabb Impulse!-lemezek is, például John Scofield, Kenny Barron és Jacky Terrasson egyes korongjai. Az Impulse! label természetesen régi klasszikusok új kiadásait is a feladatának tartja. Az új cég ismét New York-i székhelyű lesz (mint a kezdetekben). Ide tartozik majd a Deutsche Grammophon, a Decca Records, a Decca Classics és a Mercury Classics, valamint az európai jazzt és kortárszenét preferáló, de több amerikai sztárt is kiadó ECM Records, melyet Amerikában a Universal forgalmaz.
Az Okeh lemezkiadónál jelent meg nemrégiben a Branford Marsalis Quartet új lemeze, melyen Kurt Elling énekes a vendégművész. A zenekarban a szaxofonoson és az énekesen kívül közreműködik Joey Calderazzo zongorán, Eric Revis bőgőn és Justin Faulkner dobokon. Az együttes és a vokalista közös programja igen eklektikus: játszanak számot Sonny Rollinstól és a brazil Elis Reginától; Stingtől és Fred Hersch pianistától. A zenekar két központi figurája duóban adja elő az I'm A Fool To Want You című standardet.
A Müpában 2015 májusában indult „Selymeim” - Énekesnők a nagyvilágból sorozat keretében Palya Bea közös koncertre hívja azokat a „dalos-tündéreket, zenész-amazonokat, akik simogatták, elringatták, vagy felébresztették rossz álmaiból”. Egy-egy estén így két produkciót hallhat a közönség: az egyiket tőle, a másikat pedig vendégétől, akivel - hogy szimbolikus és valós selymeik igazán összefonódjanak - egy-két közös dallal is készül. Ezt ígéri május 26-ra is mostani vendége, Mayra Andrade meghívásával. A Zöld-foki-szigetekről származó Mayra Andrade Kubában született, de mivel nevelőapja diplomata volt, családjával kiküldetésről kiküldetésre utazott. Szenegálban, Angolában és Németországban cseperedett fel, s bár tizennégy éves korában visszatért Santiagóba, három évvel később Párizsba ment, ahol végleg letelepedett. Ott kezdett énekelni is, afféle tinédzser sztárként, aki tizenhat évesen megnyert egy kanadai dalszerző versenyt. Pályafutására döntő hatással volt a 2001-ben elhunyt Orlando Pantera, aki megerősítette abban a vágyában, hogy „valami mást” alkosson a zenében, mint amit addig hallott. 2005 és 2014 között Mayra négy albumot jelentetett meg (Navega, Storia Storia, Studio 105, Lovely Difficult), melyek közül az utolsóval tárta legszélesebbre szárnyait. Nemcsak azzal nyűgözte le hallgatóit, hogy a zöld-foki melódiáktól a bossa nováig, a poptól a sanzonig, a reggae-től a jazzig minden belefért, hanem azzal is, hogy stiláris változatossága különlegesen mély személyességgel párosult. Cesaria Evora után mára az egyik legkeresettebb zöld-foki énekessé vált, annak is köszönhetően, hogy a szigetek irányzatai közül ő nem a mornát, hanem a lüktetőbb, erősebben afrikai ízű funanát képviseli megtoldva persze mindazokkal a hatásokkal, amik a korábbi utazásai során érték. 2016-ban Mayra Andrade ugyan nem turnézik, a Müpa és Palya Bea meghívásának azonban nem tudott ellenállni. Ez lesz az első alkalom, hogy hazánkban lép fel, és biztosan állíthatjuk: Bea vendégeként minden adott lesz számára május 26-án, hogy varázslatos egyéniségével elbűvölje a magyar közönséget.
A Kaméleon Quintet 2014 augusztusában alakult, Jimi Taylor és Vojnits Attila jóvoltából. Jelenleg Jimit külföldi fellépései tartósan elvonják a zenekartól, így Vojnits Attila vette át a vezető szerepet. 2015 szeptemberétől a felállás a következő: Vince Pál keyboards, Sallai Jenő basszusgitár, Horváth Péter dobok, Vojnits Attila szájharmonika és fúvóhangszerek.A zenekar Budapesten klubokban lép fel, törzshelye a Ráday utcában lévő IF KÁVÉZÓ, ahol havi rendszerességgel tartanak koncerteket, esetenként vendégművészekkel is. A június 2-i koncerten Uracs Kriszta előadása színesíti a zenekart. További információ és jegyvásárlás: itt.
Megjelent a Jazznoise szerkesztője, Máté J. György könyve Tommy Vigről. Az ötven éven át Amerikában élt vibrafonosról/dobosról/zeneszerzőről már korábban is írtak egy életrajzot, a mostani kötet azonban nem pályaképet ad, hanem mozaikszerűen - egy-egy súlyponti témát kiemelve - beszél Tommy Vig világlátásáról és művészetéről. A kötet egyik fejezetében a szerző a magyar jazzkutatók számára eddig ismeretlen források alapján dolgozza fel Vig amerikai sajtóját. Ebből kiderül, hogy a magyar származású muzsikus tevékenységét nemcsak az amerikai szaklapok, hanem a napilapok is rendszeresen figyelemmel kísérték. A további fejezetek többségében Tommy egyes szám első személyben beszél munkásságáról, illetve az őt leginkább foglalkoztató filozófiai-vallási-esztétikai kérdésekről. A könyv megvásárolható a Rózsavölgyi és Társa Zeneműboltban.
Július 14-én a VeszprémFest keretében lép fel két Grammy-díjas jazzművész, Gregory Porter és Jamie Cullum. Porter az egyik legnagyobb sztár ma Amerikában, de a magyar közönség viszonylag kevéssé ismeri, hiszen még egyszer je járt hazánkban. Porter ugyan jazzénekesnek tartja magát, de zenéjében élvezettel ötvözi a jazzt a blues-zal, a southern soult és a gospelt is. Zenéje hatalmas lelket sugároz, amely egyszerre közvetít érzelmeket és intellektualitást, anélkül, hogy a dalok előadásában a legkisebb hangi manír is fellelhető lenne. Gregory Porter korunk egyik legkeresettebb jazzénekese, aki önálló koncertjei és albumai mellett rendszeresen vendégszerepel más előadók lemezein is.
Tavasszal se pihentek az ECM kiadónál. Újabb érdekességekkel izgatják az európai jazz kedvelőit. Andando el Tiempo címmel jelent meg friss CD-je Carla Bley triójának a müncheni vállalatnál. Kísérői most is azok, akikkel már vagy két évtizede dolgozik együtt: Andy Sheppard szaxofonos és Steve Swallow basszusgitáros. A lemez a pianista/komponista 80. születésnapja alkalmából lát napvilágot. Zongoraszólóval búcsúzik a kiadó a tavaly elhunyt japán mestertől, Masabumi Kikuchitól. Ez a CD-felvétel a japán pianista utolsó ismert hangversenye, melyet 2012-ben hazájában rendezett. Nik Bärtsch zongorista viszont remek egészségnek örvend, és Mobile nevű új zenekarával, egy akusztikus hangszeres csapattal készítette el ötödik ECM-albumát Continuum címmel. Anat Fort a tavaszi ECM-es zongoristakínálat utolsó, de a többiekkel egyenrangú képviselője. A muzsikus hölgynek ez a harmadik CD-je a kiadónál: ezúttal egy kvartettet irányít, melyben altklarinét, bőgő és dob található. Új lemezének címe Birdwatching.
Carla Bley következő lemezén a Liberation Music Orchestra lesz hallható, mely vezetője, Charlie Haden halála (2014) után is fennmaradt. A Time Life október 14-én jelenik meg az Impulse! kiadónál, és tartalmazza Haden két utolsó felvételét is a nagyzenekarral. Ugyenezen az albumon jó néhány Bley-szerzemény is felcsendül majd, például a címadó szám, mely egy Charlie Hadennek írt elégia. Carla Bley nevéhez több standard fűződik; az évtizedek folyamán a jazz klasszikusa vált belőle. Sok egykori muzsikus munkatársát túlélte (nemrég volt nyolcvanéves), de alkotókedve töretlen.